← Nieuws

Overstappen naar Google Analytics 4 belangrijk voor website-exploitanten

2 december 2022

Vanaf medio 2023 stopt Google met haar tracking- en analysesoftware Universal Analytics. Dit betekent dat veel website-exploitanten de overstap naar Google Analytics 4 op de agenda moeten zetten. Het nieuwe analysesysteem biedt verschillende voordelen ten opzichte van haar voorganger. Vanwege het grote aantal veranderingen zul je de komende tijd wel rekening moeten houden met de nodige implementatietijd en trainingstijd van medewerkers.

Bedrijven die Universal Analytics gebruiken, moeten vóór 1 juli overstappen op Google Analytics 4 om de gebruikelijke analyses te kunnen blijven uitvoeren. Website-exploitanten moeten echter niet wachten tot de laatste dag, maar beide systemen zo lang mogelijk parallel activeren. Hierdoor kun je voldoende ervaring opdoen met de nieuwe statistieken en de gewijzigde gebruikersinterface. Want de twee systemen zijn dusdanig verschillend dat ze ook andere cijfers produceren.

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics

De overstap naar Google Analytics 4 is geen verrassing. Google heeft de afgelopen jaren namelijk regelmatig aangekondigd dat de nieuwe interface slechts voor een beperkte periode parallel zou werken met Universal Analytics. De voordelen van de nieuwe interface kunnen niet worden ontkend: het systeem, dat volledig afziet van cookies van derden, is een verstandige benadering vanuit het oogpunt van gegevensbescherming en privacy. Want op dit moment kunnen bedrijven veel gebruikers die geen cookies accepteren niet meer adequaat volgen. Hierdoor bestaat er een soort “blinde vlek” in marketinganalyses.

Vroege trendherkenning met machine learning

In tegenstelling tot de vorige tool, werkt Google Analytics 4 met data-gedreven attributie op basis van machine learning en Google signals. Hierdoor kun je trends in een vroeg stadium signaleren. Google Analytics 4 volgt namelijk een gebeurtenisgerichte aanpak. Hierdoor is het mogelijk om gebruikers veel beter te volgen via verschillende kanalen en apparaten: elk individueel contactpunt van een klantreis kun je op deze manier traceren. De nieuwe interface kan ook het gedrag van gebruikers op verschillende apparaten samenvoegen.

Betere visualisatie van gebruikersgedrag

Bovendien maakt Google Analytics 4 een veel betere algehele visualisatie van gebruikersgedrag mogelijk. Ook kan Google Analytics met behulp van aanvullende datasets hét datacentrum voor online marketing gaan vormen. Bedrijven kunnen hun gegevens combineren tot uitgebreide doelgroepsegmenten en rendement meten en optimaliseren. Dit alles levert waardevolle inzichten op, zeker voor verantwoordelijken van merken met complexe structuren en een groot aantal marketingkanalen. Maar het kan in de toekomst ook nuttig zijn voor kleinere bedrijven.

Google Analytics 4: Niet langer wachten met implementeren

De rapportage in Google Analytics is uitgebreider en zinvoller en belooft door de AI-ondersteuning relevantere en snellere marketinganalyses. En hoe langer het systeem in gebruik is, hoe meer het in de loop van de tijd leert en steeds nauwkeuriger wordt in gegevensanalyses voor de betreffende website. Dat alleen al is een cruciale reden waarom bedrijven de onvermijdelijke verandering niet langer moeten uitstellen. Een andere factor is dat de individuele implementatie van Google Analytics 4 tijd kost. Ook de beschikbare metrics en KPI’s zullen moeten worden herontdekt en getest.

Rekening houden met trainingstijd

Ook de gebruikersinterface van Google Analytics is veranderd. Dit vereist extra trainingstijd van de betrokken medewerkers. Bedrijven moeten daarom zo snel mogelijk het nieuwe Google Analytics account opzetten en koppelen aan onder andere hun Google Ads account en Merchant Center. Door individuele trackinggebeurtenissen met behulp van bijvoorbeeld Google Tag Manager te creëren, kunnen specifieke inzichten en gegevens worden verzameld over gedrag op websites.

Over de auteur

Derrik Willemsen | Digital Analist

Digital Analist & Specialist Conversie Optimalisatie. Ik lever inzichten over klanten, hun gedrag en ervaringen in digitale kanalen, websites en webshops. Mijn werk wordt gebruikt voor het optimaliseren van de klantreis, het verbeteren van de klantervaring en het maximaliseren van rendement van media-campagnes.

Meer nieuws