← Nieuws

Marktaandeel zoekmachines: Google met 92 procent koploper in zoekmarkt

Zoekmachine Marktaandelen

18 december 2022

Het marktaandeel van Google in de Nederlandse zoekmarkt is nog steeds erg hoog: in november 2022 had het techbedrijf een marktaandeel van ruim 92 procent. Google loopt dus ver voor op de concurrentie. De zoekmachine Bing heeft in Nederland een marktaandeel van circa vijf procent. Yahoo! en DuckDuckGo hebben beide een procent van de markt in handen. Onder desktopgebruikers levert Google echter wel marktaandeel in. Dit blijkt uit cijfers van Statcounter, dat de zoekmachinemarkt wereldwijd in de gaten houdt.

Google is al zeker twee decennia koploper in de Nederlandse zoekmachinemarkt. Het marktaandeel van lag Amerikaanse techbedrijf lag sinds 2009 steeds boven de 93 procent. Het hoogste aandeel werd in oktober vorig jaar bereikt met 97 procent. Sindsdien is er sprake van een dalende trend, voor de nog altijd dominante speler. Vorige maand bereikte Google volgens Statcounter zelfs het laagste marktaandeel in de afgelopen tien jaar. De situatie in Nederland sluit aan bij de situatie op Europese zoekmachinemarkt, waar Google nu een marktaandeel heeft van 92 procent.

Marktaandeel van zoekmachines binnen de Nederlandse zoekmarkt in november 2022
Het marktaandeel van zoekmachines binnen de Nederlandse zoekmarkt in november 2022

Marktaandeel Microsoft Bing groeit onder desktopgebruikers

Het marktaandeel onder desktopgebruikers bereikte vorige maand voor Google een laagtepunt van 85 procent; het techbedrijf verloor de afgelopen vier jaar meer dan negen procent van zijn marktaandeel onder desktopgebruikers. Dit hangt samen met een afnemend gebruik van desktops en laptops door de opkomst van met name mobiele toestellen. De uitdager onder desktopgebruikers is Microsoft Bing, dat nu ruim tien procent van de Nederlandse markt in handen heeft. Yahoo! volgt met een marktaandeel van twee procent. Op mobiele apparaten en tablets is Google nog altijd zeer dominant, met een marktaandeel van ruim 97 procent.

Zichtbaarheid op Bing kan relevant zijn

Het marktaandeel van zoekmachines is relevante informatie voor bedrijven die adverteren via Google Ads en Microsoft Advertising. Vanwege de dominante positie van Google is het voor veel bedrijven minder interessant om ook te adverteren via Microsoft Ads. Nu het marktaandeel van Bing relatief groter wordt onder desktopgebruikers, wordt adverteren via deze zoekmachine voor verschillende product marktcombinaties interessanter. Bing heeft vooral gebruikers die ouder zijn dan 35 jaar.

Over de auteur

Derrik Willemsen | Digital Analist

Digital Analist & Specialist Conversie Optimalisatie. Ik lever inzichten over klanten, hun gedrag en ervaringen in digitale kanalen, websites en webshops. Mijn werk wordt gebruikt voor het optimaliseren van de klantreis, het verbeteren van de klantervaring en het maximaliseren van rendement van media-campagnes.

Meer nieuws