← Nieuws

Facebook en Twitter grootste spelers op Nederlandse sociaalnetwerkmarkt

Een vrouw op social media achter haar laptop

23 december 2022

Na jaren van verlies is Facebook sinds 2020 weer met een opmars bezig op de Nederlandse sociaalnetwerkmarkt. Het platform had in november 2022 een marktaandeel van 68 procent. Andere grote spelers zijn Twitter en Pinterest. Op de sociaalnetwerkmarkt zijn ook vier kleinere spelers actief, namelijk Instagram, YouTube, Reddit en LinkedIn. Dat blijkt uit cijfers van Statcounter. Het marktaandeel van de sociale netwerksites wordt berekend op basis van het aantal bezoeken.

De Nederlandse sociaalnetwerkmarkt wordt al jarenlang gedomineerd door Facebook. Het platform, tegenwoordig eigendom van Meta Platforms, bereikte een hoogtepunt in het najaar van 2014. Het had toen meer dan 92 procent van de markt in handen. Vervolgens verloor Facebook vijf jaar op rij marktaandeel; de site bereikte eind 2019 de laagste positie met een marktaandeel van 49 procent. Vervolgens zat Facebook weer in de lift. Gemeten naar het aantal bezoeken bereikte het techbedrijf in november 2022 een marktaandeel van 68 procent.

Twitter terug op tweede positie

Toen Facebook zijn positie weer begon te verstevigen, daalde het marktaandeel van Pinterest. Het populaire digitale prikbord had kort voor de coronatijd juist een marktaandeel verworven van 30 procent. Dit was in november 2022 afgenomen naar 9 procent. Hierdoor heeft het discussieplatform Twitter nu de tweede positie op de Nederlandse markt in handen. Zowel Facebook als Twitter lijken tijdens de coronatijd te hebben geprofiteerd van toenemende belangstelling voor nieuws.

Marktaandeel sociaalnetwerksites Nederland (november 2022)

In oktober werd Twitter overgenomen door de ondernemer Elon Musk. Dit heeft geleid tot protesten van activisten, journalisten en politici. Ze maakten bezwaar tegen het opheffen van censuur en het herstellen van geblokkeerde accounts. Enkele prominente influencers zijn vervolgens demonstratief overgestapt naar het discussieplatform Mastodon en hebben hierbij diverse volgers meegenomen. Het heeft vooralsnog echter weinig effect op het marktaandeel van Twitter.

Instagram en YouTube in top vijf

In de Nederlandse top vijf van sociaalnetwerksites staan nog twee andere bekende namen: Instagram en YouTube. Instagram had vorige maand een marktaandeel van 6 procent en YouTube volgt met 2,5 procent. De vijf grote platformen delen dus vrijwel de hele sociaalnetwerkmarkt, gemeten naar aantal bezoeken. Deze situatie is al tien jaar ongewijzigd. Sinds 2010 werd Facebook altijd het meest bezocht, gevolgd door Twitter en Pinterest. Het videoplatform YouTube, dat werd opgericht in 2005, was vooral in de eerste jaren populair en leverde vervolgens marktaandeel in.

Zeven spelers delen sociaalnetwerkmarkt

De sociaalnetwerkmarkt is overzichtelijk en wordt verdeeld door drie grote netwerksites en vier kleinere spelers. Slechts enkele andere nichespelers kunnen op een wezenlijk marktaandeel rekenen. Zo haalde het zakelijke platform LinkedIn vorige maand iets meer dan een procent. Ook de sociale nieuwswebsite Reddit haalde iets meer dan een procent. Andere platformen zoals Vimeo, Delicious en VKontakte hebben in Nederland weinig gebruikers en relatief weinig bezoekers.

Adverteren: verder kijken dan alleen bezoekersaantallen

Bedrijven die adverteren op sociaalnetwerksites moeten wel verder kijken dan alleen bezoekersaantallen. Het doel en de kenmerken van gebruikers verschillen namelijk per platform. Verder zijn bijvoorbeeld de bezoekduur en het aantal paginaweergaven buiten beschouwing gelaten. De grote platformen bieden de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van bijvoorbeeld persoonskenmerken of persoonlijke interesses. Adverteren op Facebook en Instagram verloopt via Meta Platforms. Adverteren op YouTube verloopt via Google Ads. Pinterest en Twitter hanteren hun eigen omgeving voor adverteerders.

Over de auteur

Derrik Willemsen | Digital Analist

Digital Analist & Specialist Conversie Optimalisatie. Ik lever inzichten over klanten, hun gedrag en ervaringen in digitale kanalen, websites en webshops. Mijn werk wordt gebruikt voor het optimaliseren van de klantreis, het verbeteren van de klantervaring en het maximaliseren van rendement van media-campagnes.

Meer nieuws